Innføring visuell profil

Norsk Tipping sin visuelle profil består av komponenter som sammen sørger for en god visuell identitet på tvers av applikasjoner. Samspillet mellom logo, stjerneillustrasjoner, fargepalett, typografi, foto og designelement sørger for at profilen er fleksibel og kan taes ut på en rekke forskjellige flater.

Logo

Den offisielle og fulle logoen til Norsk Tipping består av tippekrysset og navnetrekk. Offisiell logo skal brukes:
Minst én gang der Norsk Tipping er avsender; annonser, reklame, digitalt.
På alle formelle flater; skriftlige papirer, dokumenter, publikasjoner m.v.

Hovedregelen er at full logo er avsender.

Norsk Tippings logo foreligger i en sentrert og en sidestilt utgave.

Så langt det er mulig skal sentrert utgave av logo benyttes. I de tilfeller det av praktiske eller estetiske grunner ikke er hensiktsmessig å benytte sentrert logo, benyttes sidestilt logo.

Stjerneillustrasjoner

Illustrasjonene er essensiellt i å formidle Norsk Tippings verdi for spillere og samfunnet

Spenning, drøm og underholdning.

Med stjerner som medium, illustreres drømmer, spenning, og underholdning ved at uttallige former, mønstre og figurer kan skapes i glitrende fasonger.

Man har stjerner i øynene om å vinne.
Man følger spent sin favorittidrettsstjerne.
Når man vinner er en stjerne født.

Et stjernespekket arrangement er spennende å se på. Stjernedryss og stjernestøv gir assosiasjoner til eventyr og magiske øyeblikk.

Stjerner er også en fantastisk formidler av ”spillereisen”. Spillerens drøm om å vinne, spenning og underholdning ved å følge kampen på skjermen, eller for eksempel, ved å se trekninger på Extra eller Lotto. Til slutt, gleden av å vinne! – utbruddet av vanvittig energi og ekstase.

Minst like viktig, er Norsk Tippings bidrag til samfunnet ved støtte til kultur og idrett. Overskuddet fra Norsk Tipping er et hjørnestein i alt fra bygging av sportsarenaer til kulturhus, illustrasjonene også reflekterer dette med illustrasjoner som synliggjøre det støre bidraget.

Typografi

DIN er en forkortelse for Deutsches Institut für Normung og er nytegnet i 1995.

Skriftsnittet er designet for å gi god lesbarhet på både trykk og skjerm. DIN gir et stramt, seriøst og moderne uttrykk. I Norsk Tipping brukes kun DIN light, regular, medium og bold.

Fargepalett

Blå er hovedfarge og skal være den dominerende valøren for Norsk Tipping. Den mørkeste blåfargen brukes kun til logoen. Den blå hovedfargen brukes i bakgrunnsmønster eller forløpning til illustrasjoner. Blåfarger varm og gir profilen et vennlig og dynamisk uttrykk. Hvitt brukes aktivt i tekst på illustrasjoner og postale trykksaker.

Støttefargene er avledet fra fargene i Norsk Tippings logosymbol. Den varme grå er en nøytral kontrast til de mettede og sterke fargene. Det understrekes at støttefargene skal brukes i mindre doser for fremheve produktkategorier,overskrifter, grafer o.l

Foto

For å ivareta sitt samfunnsoppdrag er det viktig at Norsk Tipping fremstår med et tydelig og konsistent uttrykk. Det er derfor utviklet en bildemanér som bygger på et utvalg verdiord fra Norsk Tippings VISJON og VERDIER.

Et bilde kan være et sterkt virkemiddel. Jobber du med bilder for Norsk Tipping, ta utgangspunkt i bildemanéren og velg dine motiver med bakgrunn i denne, både med tanke på innhold og form.

Bilder og bruk av bilder er en del av Norsk Tippings designprogram. Bildemanéren bygger videre på Norsk Tippings logo og fargeprogram. Målet er å få en robust og tydelig bildebank som gir et helhetlig uttrykk for Norsk Tipping.

Designelement

For å øke potensialet til de andre elementene i den visuelle profilen er det utviklet et grafisk system som danner utgangspunkt for konstruksjon av designelementer. Med utgangspunkt i geometrien som eksisterer i Tippekrysset kan en definere firkanter som kan kombineres med fargepaletten og stjerneillustrasjoner.

Firkantene som defineres skal være parallellogrammer med 2 45 graders vinkler, og 2 135 graders vinkler.

Systemet er forankret i eksiterende formspråk, og er designet for å øke fleksibiliteten til den visuelle profilen.

For inspirasjon til bruk klikk her.