Sportslig og profilbærende typografi

En viktig identitetsmarkør

Sharp Grotesk er profilfonten til Oddsen. Denne har en viktig rolle i profilen som sterk og tydelig identitets­markør og skal alltid brukes i all design og kommunikasjon, inkludert kampanjer.

Bruk kun utvalgte vekter!
Sharp Grotesk har svært mange vekter og bredder. Til Oddsen har vi valgt ut noen få (som vist lengre ned). Det er viktig at disse brukes riktig på rett type tekst, for å ivareta et enhetlig og ryddig uttrykk på tvers av all kommunikasjon.

All caps
Kapiteler/store bokstaver er brukt gjennomgående på tilnærmet all tekst. Eneste unntak er mengde­tekst (av hensyn til lesbarhet)
og Call-to-action-knapper på web 
hvor hensikten er at denne skal skille seg litt ut blant øvrige elementer.

10⁰ vinkel
All tekst – med unntak av logoen – skal primært settes i en vinkel på 10⁰.

Unntak gjelder:

  • i tilfeller hvor 10⁰ ikke er hensiktsmessig i forhold til format og layout og/eller lesbarhet.
  • på flater hvor de stående vinkelformene brukes.

Venstrestilt tekst
Tekst skal hovedsakelig venstrestilles – men kan unntaksvis høyrestilles. I vinklede titler fungerer det spesielt godt med de ujevne høyremargene som forsterker inntrykket av «fart/bevegelse».

Italics
Italics brukes kun i horisontal tekst (aldri vinkel).

Sharp Grotesk kan kjøpes her:
sharptype.co/typefaces/sharp-grotesk/purchase/

Riktig bruk av vekter og snitt

Fordi veldig mye av kommunikasjonen består av den samme type informasjonen (slik som arrangement, tidspunkt, lag eller odds), er det satt opp et system for at all info skal kunne se likt ut overalt.

Arrangement/mesterskap/liga – Sharp Grotesk Semibold 16
Eksempler på dette er Premier League, Champions League, Ski-VM i Seefeld, Vinter-OL, Tippeligaen, Get-ligaen eller Eliteserien.

Denne informasjonen skal hovedsakelig stå først/øverst til venstre på en flate, for å umiddelbart kunne fortelle hva det er snakk om.

Lag/land (objekt) – Sharp Grotesk Semibold 18/25
Objektet som man kan tippe på, er svært ofte to lag eller land som spiller mot hverandre. Dette er informasjonen som skal være mest fremtredende på en flate, og stå størst. Teksten kan sette i to ulike «bredder» (18 eller 25), avhengig av om selve flaten er smal eller bred. Da kan man f.eks. skalere opp ganske smal tekst på en smal flate, se eksempler nederst.

Eksempler på dette er «Norge – Canada«, «Vålerenga – Rosenborg«, «Liverpool – Man. City» eller «Frisk/Asker – Stavanger O«.

Tidspunkt og kanal – Sharp Grotesk Medium 20

Denne teksten bør settes i umiddelbar nærhet til lag/land, f.eks. rett under. Eksempler er «Torsdag kl. 20:15«, «Følg kampen på TV2 Sport Premium» eller «Onsdag kl. 19:30 på Viasport1«.

Annen kommunikasjon – Sharp Grotesk Medium/Semibold 22
Dette er all annen tekst på en flate hvor det ikke er snakk om en konkret kamp. Eksempler på tekst er «Norsk gull i kombinert i dag?«, «Hvem scorer mål?«, «Sett følelsene i spill» eller «50 000 ekstra på Oddsbomben«.

Odds – Sharp Grotesk Semibold 19
Har man med konkrete odds på en flate, skal det denne plasseres etter all annen tekst, og ikke være for stor. Odds skal også alltid ligge inni skråstilte tekstbokser.

10⁰ vinkel på tekst

Headinger/budskap satt med 10⁰ vinkel forsterker inntrykket av «fart/bevegelse» og skal fortrinnsvis alltid brukes i kommunikasjon/reklame.

Unntak gjelder kun:

  • i tilfeller hvor 10⁰ ikke er hensiktsmessig i forhold til format og layout og/eller lesbarhet.
  • på flater hvor grafisk element med annen vinkel er brukt.

Se eksempler på unntak under «Prinsippskisser til inspirasjon».

Tekstblokker med skråstilt tekst kan gjerne ha ulik bredde på venstremargen (se eksempler til venstre).

Italics skal aldri brukes på skråstilt tekst.

Fremgangsmåte
Marker tekstboksen som skal vinkles og bruk innstillingene du ser til venstre.

Tekst med skygge på bilder

Eneste effekt i ellers flat design
Av hensyn til lesbarhet benyttes skygge bak tekst som ligger oppå bilder. Dette skaper også en fin dybde i en ellers flat designprofil.

Skygge skal ikke brukes i noen andre tilfeller.

Riktig bruk
Fargen på skyggen skal fortrinnsvis være den mørke blå fra fargepaletten og ha Multiply-effekt slik at fargen blander seg med fargene i bildet.

Sørg for at skyggen ikke blir for hard/dominant ved å tilpasse opasitet (Opacity), avstand (Offset X og Y) og skarphet (Blur).